logo

Klokkijken met de hardloper en de prullenbak

Klokkijken met de hardloper en de prullenbak
Lichtenbeek, Marie-Louise Vroemen

Klokkijken is voor veel kinderen in het bo en bijna alle kinderen in het so moeilijk. Ik heb me afgevraagd hoe dat komt. Er vielen me 2 dingen op: de woorden “voor”en “over” zijn voor de meeste kinderen totaal lege begrippen en de volgorde waarin we de tijden aanbieden is altijd dezelfde: hele uren, halve uren, kwart over, kwart voor, 5 over. Daarna zijn er wat variaties.

Ik heb een methode gemaakt waarin de woorden voor en over inhoud krijgen met behulp van een kort verhaaltje, dat de kinderen als een soort mantra leren gebruiken. In mijn aanpak komen kinderen in beweging: ze gooien het uur weg, lopen op hun plaats hard naar het uur toe en maken met hun armen de beweging van de wijzers. Bovendien heb ik de volgorde veranderd: na de uren leren ze 5 over, dan 10 over, dan kwart over. Vervolgens 5 voor, 10 voor en kwart voor en dan pas de halve uren. Toen ik dat ging doen in mijn eigen klas, zag ik de kwartjes vallen.

Als je daarnaast nog aandacht besteedt aan een aantal andere dingen rond klokkijken die kinderen moeilijk vinden, dan kunnen ook zeer moeilijk lerende kinderen in een jaar tijd leren klokkijken tot op 5 minuten nauwkeurig.

Contactpersoon: Marie-Louise Vroemen
E-mail: marielouisevroemen@telfort.nl

Download het aanmeldformulier

Datum:augustus 28, 2017