logo

STOP 4-7

NOMINATIE
Pittigste Project 2009
STOP 4-7

‘LEREN COMPLIMENTEREN’

Een moeder loopt met haar zoontje door een volle supermarkt. Opeens graait het jongetje een zakje snoep uit een rek. De moeder legt het terug. ‘Ik wil snoep!’, kraait het kind. Tot twee keer toe schudt de moeder ‘nee’. ‘We gaan zo eten!’ Het kind herhaalt zijn eis op luidere toon. Dat heeft effect, zeker als het jongetje zichzelf schreeuwend tegen de grond werpt. De moeder geeft wanhopig toe. Consequentie: het kind weet vanaf nu dat negatief gedrag lonend is… Een herkenbare situatie. Nu zeurt ieder kind wel eens, maar sommige kinderen vertonen wel zeer dwingend, opstandig gedrag. Ze negeren grenzen. En net als in de supermarkt wordt hun negatieve gedrag vaak ‘beloond’. De Nijmeegse stichting Entréa, een samenwerkingsverband tussen de Pedologisch Instituutschool (PI) en de Jeugzorg, zette het trainingstraject ‘STOP 4-7’ op. Doel: het doorbreken van de negatieve interactie tussen het kind en zijn omgeving…

Bekijk en download hier het volledige interview

Datum:april 08, 2013