logo

S.T.O.P. ruimte

S.T.O.P. ruimte
Brigantijnclub, Rida van de Kam en Suzanne Pieters

Doel:

  • kinderen kunnen zelf mbv de stopruimte hun emoties reguleren
  • kinderen kunnen een inschatting maken of ze het nodig vinden om gebruik te maken van de stopruimte.
  • kinderen kunnen mbv afleiding (stopruimte) hoeveelheid prikkels reguleren

Er zijn bij ons 2 ruimtes ingericht waar kinderen terecht kunnen:

  • De actieve stopruimte:

Even energie kwijt te kunnen door te boksen op de bokspaal of op de hometrainer te zitten. Steppen op de voetstep kan ook. Ook staan er nog allerlei andere actieve materialen.

* de rustige stopruimte:
Ze kunnen er even liggen om tot rust te komen en een boekje lezen. Of even afleiding zoeken door naar de bubbelbuis met de vissen te kijken.
Maar er zijn ook kinderen die iets anders willen doen;
– puzzelen
– tekenen
– constructiemateriaal
– muziek luisteren

De kinderen kunnen bij de leerkracht aangeven dat ze even een moment voor zichzelf nodig hebben. Met behulp van een kaartje dat ze van de leerkracht krijgen, kunnen ze 10 min zelfstandig naar deze ruimte. In de ruimte mogen max. 2 kinderen tegelijkertijd zijn. Ze geven zelfstandig sturing aan dit moment. Er staan in elke ruimte 2 zandlopers die 10 minuten duren.

Elke leerling weet dat die zandloper omgezet moet worden. Die verantwoordelijkheid nemen verrassend genoeg ook alle leerlingen.
Het kan ook zijn dat de leerkracht ziet dat een leerling het even nodig heeft en de leerling de mogelijkheid biedt om even naar de ruimte te gaan.
Het kind leert zelf verantwoordelijk te zijn voor de ruimte, maar ook alle kinderen van de school samen. Het is immers een schoolproject, het wordt gezamenlijk gedragen.
Ook hebben 3 kinderen uit de bovenbouw de taak op zich genomen om dagelijks de eindcontrole te doen, even de puntjes op de ā€˜iā€™ te zetten mbt opruimen.

 

Contactpersoon: Rida van de Kam
E-mail: Rida.vandekam@prodas.nl

Contactpersoon: Suzanne Pieters
E-mail: suzanne.pieters@prodas.nl

Download het aanmeldformulier

Datum:augustus 05, 2019